پرسش و پاسخ

  • امکانیت جمع بین بعضی از اخبار و آیات

    در صورت صحت اسناد روایت مذکور به معصوم (ع)، شدت حاصل جنسی به صورت استعداد می باشد اما آیه کریمه حاکم به ارشاد است به اراده الهی تکوینی در اصل خلقت و ایجاد و آنچه در علم ازلی الهی مقدر است، همان است که قابل تغییر و تحول نیست.

  • تشخیص هلال عید فطر

    تشخیص هلال عید فطر مقرون به رویت بصری خود شخص و یا خبر دادن دو شاهد عادل و یا حاکم شرع می باشد، اما اگر اختلافی مابین فقها پیش بیاید در این صورت بازگشت مردم به اطمینان خود می باشد زیرا که مشاهدات هلال عید فطر از موضوعات است نه از احکام شرعی.

  • جنب شدن در وقتی که امکان طهارت نباشد

    اگر با غرض علم به عدم قدرت بر غسل و یا تیمم جنب شود ، حکم این شخص قضا و کفاره می باشد اما اگر علم به ضیق وقت نداشته باشد در این صورت بر او قضا واجب است نه کفاره.

  • تبعیت از فرقه دراویش

    اگر بازگشت این فرقه به خط عرفانی حقیقی باشد آنانی که می گویند ممکن و مخلوق مظهری از مظاهر قدرت الهی است بدون آنکه قائل به وحدت وجود بشوند دنبال کردن این فکر و ایده اشکالی ندارد، اما اگر قائل به مسلک اهل عرفان نباشند آنان از لایه های جاهلیت بوده و تبعیت از آنان جائز نمی باشد.

  • اشتراط اذن مجتهد در پرداخت کفارات

    پرداخت نمودن موارد فوق الذکر اذن و اجازه از مجتهد شرط نیست. در خصوص حق امام(ع) و حق سادات شرفه الله اذن مرجع شرط می باشد.

  • تکلیف به ارسال سلام

    اگر شخصی را به نحو امانت ملزم به ارسال سلام نماید و نایب هم قبول کند، در این صورت ارسال سلام واجب می باشد.

  • اظهار زینت زن به غلام

    تملک غلام جائز است اما نمایان نمودن آنچه که در شرع مباح نمی باشد در مقابل او حرام و جائز نمی باشد.

  • رفع گناه به طلب مغفرت

    طلب مغفرت گناه را رفع می کند اما عقوبت ارتقاء آن مقرون به فضل و کرم الهی است.

  • عدم ذکر نام مقدس امیرالمؤمنان(ع) در قرآن

    عدم ورود نام امیرالمؤمنین(ع) در قرآن مجید موجب اخراج ایشان از ساهت مقدس ولایت و خلافت شرعی نمی شود، بلکه حقیقت ایشان به کتابت ذکر شده است و کتابت بلیغ تر از تصریح می باشد، مانند ورود مقام والای ولایت در آیه شریفه ﴿ إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ

  • نصیحت به اصحاب مال و خیرین

    آنان را دعوت به انجام کارهای خیر و آنچه که موجب منفعت عمومی برای جامعه اسلامی است می نمایم و شکی در آن نیست که چاپ و نشر کتابهاب مذهبی مصداق اعمالی است که موجب صلاح عمومی و رضایت حق تبارک و تعالی باشد.

  • نام گذاری کودکان به نام های غربی

    بهتر است نامهای کودکان مؤمن را به اسامی که دلالت بر عبودیت داشته باشد و همچنین اسامی اهل بیت (ع) نامگذاری نمایند.

  • تعریف منافق

    منافق کسی است که دو صفتی را در نفس شرور خود جای دهد و به معیارها و آرمانهای دین حنیف اسلام واقعی توجه نکند آنهم در حالی که قصد او در این وانمود کردن، تضعیف اسلام باشد.

  • قرائت کتابهای آسمانی

    اگر شخصی از اهل پژوهش و دانش و دارای قوّت در پایه های صناعت علمی باشد، در اینصورت قرائت این کتاب ها جائز می باشد و آنهم در ظرفی است که متصدی رد شبهات آنها باشد.

  • پخت و پز در مراسم عزاداری

    بله، مستحب است که خوراک را آماده نموده و به منازی داغداران بفرستند ولی با آنان نخورند و این امر مبنی بر اظهار نمودن غم و اندوه و همدردی با آنها می باشد.

  • بزرگ کردن سینه

    اگر به هدف محرم نباشد این عمل بلامانع می باشد.

  • رفتار بد با دیگران

    می بایست خود را کنترل کرده و تنبیع رفتار ائمه هدی(ع) را به جامعه انسانی اُسوه خود قرار دهد که آن رفتارهای متعالی موجب طهارت نفس می شوند.

  • رفتار بد با دیگران

    می بایست خود را کنترل کرده و تنبیع رفتار ائمه هدی(ع) را به جامعه انسانی اُسوه خود قرار دهد که آن رفتارهای متعالی موجب طهارت نفس می شوند.

  • توصیه به جوانان

    جنبه های زیادی از سخنرانی های اینجانب مرتبط به این است که اگر کسی قدرت بر حفظ قرآن کریم داشته باشد، خود را از نعمات و برکات الهی محروم ننماید.

  • توصیه به جوانان

    جنبه های زیادی از سخنرانی های اینجانب مرتبط به این است که اگر کسی قدرت بر حفظ قرآن کریم داشته باشد، خود را از نعمات و برکات الهی محروم ننماید.

  • تصرف زوجه در اموال زوج

    اگر مخارج زندگی زائد بر مالی باشد که برای زوجه مقرر نموده شده، در اینصورت تصرف در اموال احتیاج به اذن زوج می باشد.

  • تعیین اجرت منبر

    اجرای عقد اجاره با صاحب حسینیه بر مبلغ معین از حقوق خطیب می باشد، زیرا که این عقد از حقوق ثابتی است که در مقابل آن مال پرداخت می شود.

  • فروختن پول سکه ای به تومان

    پول زائد ربوی می باشد و تعامل بر زائد بر اصل مثمن در صورتی که از جنس مماثل باشد، جائز نمی باشد.

  • گرفتن مال جهت تاخیر پرداخت

    گرفتن مال زائد بر آنچه که بر گیرنده قرض مقرر گردیده است جائز نمی باشد.

  • ابراز عصبیت و قومیت گرایی

    دین نزد خداوند متعال اسلام است و فرقی بین عرب و عجم نیست، مگر به تقوی الهی ان الدين عند الله الاسلام ولا فرق بین العربي والعجمي إلا بتقوی الله.

  • ظاهر نمودن سینه مردان در مجالس سینه زنی

    بر بانوان واجب است در ظرف سینه زنی مجلس را ترک نمایند، زیرا که این مجلس از حقوق مردان در ادای مجالس سوگواری ابا عبدالله(ع) می باشد.

صفحه‌ها